Copyright-informasjon

Adorno
Theodor W. Adorno: «Erziehung nach Auschwitz» from: Idem.: Gesammelte Schriften. Herausgegeben von Rolf Tiedemann unter Mitwirkung von Gretel Adorno, Susan Buck-Morss und Klaus Schultz. Vol. 10.2: Kulturkritik und Gesellschaft II © Suhrkamp Verlag Frankfurt am Main 1977. 

Adorno, Theodor W. (1972) Oppdragelse etter Auschwitz. I Qvale, P. (red.) Kritikk og krise i pedagogikken: 11 innlegg om oppdragelse etter Auschwitz (s. 138-150). Oslo: Pax

 

Dewey
Dewey, J. «Skapende demokrati – oppgaven foran oss». I: Vaage, S. (red.) Utdanning til demokrati. Barnet, skolen og den nye pedagogikken. John Dewey i utvalg (2000). Oslo: Abstrakt forlag, s. 263-269.

 

Eng
Eng, H. «Nutidens pedagogikk, dens fremgangsmåter og formål». Tiltredelsesforelesning ved Pedagogisk institutt, UiO (1938). Vår skole, 27 (5).

 

Fokstad
Fokstad, P. «Hvordan fornorskningen i barneskolen grep ind i mit liv». I: Hidle, J. og Otterbech, J. Fornorskningen i Finmarken (1917). Kristiania: Lutherstiftelsens boghandel, s. 38-44.

 

Fröbel
Fröbel, F. «Menneskeoppdragelse». I: Myhre, R. (red.) Store pedagoger i egne skrifter IV: Idealisme og positivisme (1970). Oslo: Fabritius & Sønners forlag/Gyldendal, s. 80-95.

 

Grude
Grude, T. «Det begynte med barneasylene». I: Ruge Tømmerbakke, E. og Miljeteig-Olssen, P. (red.) Fra asyl til barnehage. Barnehager i Norge i 150 år (1987). Oslo: Universitetsforlaget, s. 23-62.

 

Herbart
Herbart, J.F. «Omriss av pedagogiske forelesninger» og «Allmenn pedagogikk». I: Myhre, R. (red.) Store pedagoger i egne skrifter IV: Idealisme og positivisme (1970). Oslo: Fabritius & Sønners forlag/Gyldendal, s. 96-115.

 

Kant
Kant, I. «An Answer to the Question: What is Enlightenment?» I: Kleingeld, P. (red.) Toward Perpetual Peace and Other Writings on Politics, Peace, and History (2006). New Haven & London: Yale University Press, s. 17-23.

 

Key
Key, E. «Fra barnets århundre». I: Kroksmark, T. (red.) Den tidløse pedagogikken (2006). Bergen: Fagbokforlaget, s. 258-265.

 

Skjervheim
Skjervheim, H. «Det instrumentalistiske mistaket». I: Skjervheim, H. Deltakar og tilskodar og andre essays. Oslo: Aschehoug, s. 241-250.

 

Tagore
Tagore, R. «My School». I: Chakravarty, A. (red.) A Tagore Reader (1961). New York: The Macmillan Company, s. 218-223.